mandag 28. april 2014

Skoler i Bærum: Skui skole ved ulvestua på Isi

Skui skole ligger på gamle Skui gård. Skui kommer fra Skad som ingen vet hva betyr, og vin som betyr beitemark. Det har bodd folk på Skui lenge. Kanskje var det fangstboplass på Skui allerede for 6000 år siden!

I 1814 var Skui delt i fire gårder: Søndre og Nordre Skui og Øvre og Nedre Sand. Husmannsplasser rundt 1814 var Tysland, Jammerdal og Sagbakken. Skui setret på Stovisetra i Vestmarka sammen med Ståvi, Kveise, og Butterud. Stovisetra - eller Stovivollen - er en av de aller eldste bevarte setrene i Norge. Enda står det hus på setervollen. Det eldste sto der i 1814 også.

Litt nord for skolen ligger Sølvbergshølen, og Sølvhølsberget hvor det visstnok var sølvskjerp i gammel tid. Skui hadde skog på Risfjellet i Vestmarka. I 1814 gikk veien til skogs opp Risfjellkastet. Der var det så bratt at det var umulig å komme fram med hest og slede, så tømmeret ble kastet utfor åsen og fraktet videre fra bunnen av lia. Det var mange slike tømmerkast i Vestmarka hvor tømmeret har blitt kasta utfor. 1814-steder å gå fra Skui: Ulvestua på Isi, kirkeveien til Tanum kirke, seterveien til gjeterskauen og Ståvivollen, og opp Risfjellkastet til tømmerskauen på Risfjellet.

Kyra koser seg i solen på Stovivollen

Røverne på Jaren, fra Bærum
Mellom Gotland og Risfjellkastet ligger en liten ås som kalles ”Røverkolåsen.” For noen hundre år siden skal det ha holdt til en del røvere der, sju store fordypninger i jorden skal ennå vise hvor de hadde jordhyttene sine. Mannen som eide hele Jaren på denne tiden, bodde i et lite hus, som bare hadde et lite blyvindu. 
Da de holdt på å stelle til bryllup for datteren, kom røverne og tok både henne og bryllupsmaten med seg. Men de tok for mye av ølet samtidig, og derfor ble de fulle. En av dem ble liggende borti Skuikleivene. Da folk kom og fant denne ene røveren, ble han truet til å si hvor de andre var, og så ble de fanget alle sammen. 



Det var mye ulv i Bærum for 200 år siden. ”Ulvene ofte tute i flokkevis i nærheten av Bøndernes Huse” skrev sogneprest Neumann i 1817. Ofte kom skrubben helt innpå gårder og husmannsplasser og åt opp gårdshunder. Om vinteren løp den på fjordisen og en gang løp en flokk på 18 ulver på jordene på Ringi. På Isi var det ulvestue. Hvordan en ulvestue virker kan du lese om i Asbjørnsen og Moe sitt eventyr "Han far sjøl i stua", der det både er en rev og en ulv og en bamse og ei gammal kjerring - ikke ulik Karine Mosedotten - som havner i ulvestua.

Han far sjøl i stua
Det var en gang en mann som bodde borte i en skog. Han hadde så mange sauer og geiter, men aldri kunde han ha dem i fred for gråbeinen. «Jeg skal vel lure den gråtassen,» sa han til sist, og gav sig til å grave en ulvestue. Da han hadde gravd dypt nok, satte han en stolpe midt ned i ulvestua, og på den stolpen slo han en skive, og på den skiven satte han en liten hund, og over graven la han kvister og bar og annet rusk, og ovenpå det strødde han sne, så tassen ikke skulde se det var en grav under. 

Fil:Illustration-page97-Sagobok för barn djvu.jpg

Resten av eventyret kan du lese herEt godt råd var å holde seg til venns med ulven. Du måtte ikke si ulv, for det kunne lokke den til deg. Folk sa heller styggen, varg, skrubb, gråbein og gråtrøll.
   
Ulvevers fra Småland i Sverige
Den som kallar mej varj, den skall jag alltid bli arg.
Den som kallar mej den grå, honnom tar jag intet ifrå.
Den som kallar mej Gullfot har jag intet emot.”


Louis Moe, 1905 Ræven og ulven 10845

Hvorfor ulven har en vond og bjørnen en god vinter, Dan Lindholm
Jomfru Maria kom en gang til en å som ikke var god å komme over, for der var klopp. 
Da kom en ulv luskende forbi.
”Vil du hjelpe meg over?” spurte Jomfru Maria. Jo, ulven skulle da det. Så satte hun seg på ryggen hans. Men da de kom uti, blei han lei det, kastet jomfru Maria i åen og strøk til lands. Da sa jomfru Maria til skrubben:
”Støtt være ute, i uværet tute, svelte i veker hvor helst du reker - skal du!”

Så kom en bjørn labbende forbi.
”Vil du hjelpe meg over, Bamse?” spurte jomfru Maria. Ja, han bar Guds Moder over med det samme og satte henne pent ned på den andre bredden. Da sa hun til bamsen:
” Ligge i hi når det sner over sti, suge med flabben fettet av labben - skal du!”
Siden den tid har ulven en vond vinter, reker over viddene med tungen ute og finner lite mat. Men bjørnen ligger lunt i hiet sitt, sover søtt og mangler ingenting. 

Bilder: Ulvestua: M. Brocmann, fra digitalt.fortalt. Stovivollen: Bærum kommune, månedens kulturminne. Bærumskart - eget. Han far sjøl i stua: Erik Werenskiold. Ræven og ulven: Louis Moe 1905.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ulven liker ikke hunder. "Frende er frende værst!" sa reven, han møtte en rød hund. Det samme gjelder nok mellom ulv og hund.

Jeg tror ikke folk i gamle dager var redd ulv. De lot jo småbarn gå ute i marka og passe dyrene. Gjeternes viktigste oppgave var å passe på at dyra kom hjem til rett tid, og at de ikke gikk i åkeren.

Selvsagt slo folk ihjel både ulv og bjørn, om de kunne komme til, men det var ikke snakk om å utrydde dem. Av ulveskinn kunne en få flotte kjørepelser, og en bjørnefell var god å ha.

Først ei tid etter 1814 ble det bestemt at store rovdyr skulle utryddes. Og det klarte de så og si i løpet av noen tiår.

AJM

Unknown sa...

Takk for kommntar og tanker ... Kanskje har du rett, at de ikke var så redde for ulver i gamle dager? Eller - at de var redde, men lot barna gå i skogen alene allikevel? Jeg prøver å komme på litterære beskrivelser jeg har lest om ulver. Jeg husker en fanastisk novelle av Selma Lagerløf som heter: "Det finnes alltid en tredje utvei" eller noe helt lignende. Og i Kristin Lavransdatter er menneskets redsel for ulver også beskrevet. Men i realiteten vennet vel menneskene seg til dem i stor grad. Vi venner oss til det meste som vi må venne oss til.......